TEORI
ANTROPOLOGI SIMBOLIK
Antropogi simbolik adalah teori yang mengkaji
tentang simbol dan lambang dalam konteks sosial atau masyarakat.Teori ini
muncul pada tahun 1960-an dan masih berpengaruh sehingga ke hari ini sebagai
wadah untuk mengkaji budaya sesebuah masyarakat.
Simbol
atau lambang-lambang memang banyak digunakan dalam pelbagai adat, bahasa dan
budaya yang dikongsi bersama oleh masyarakat sejagat. Pendokong teori ini
menyatakan bahasa simbol atau lambang merupakan wahana budaya, bermaksud simbol
itu mempunyai makna dan kepentingan dalam budaya sesuatu masyarakat.
Kadangkala
persimbolan yang sama membawa maksud yang berbeza dengan masyrakat yang berbeza
dan ada pula simbol yang dianggap sebagai suatu simbol yang dapat diketahui
maknanya secara universal dan buka spesifik kepada sesebuah masyarakat. Ia
dianggap sebagai pinjaman unsur sesebuat masyarakat yang lain tetapi boleh
diterima pakai dalam masyarakat sendiri.
Untuk
mengkaji sesuatu budaya melalui teori ini, para antropologi memberi tafsiran
terhadap lambang-lambang tersebut menggunakan pendekatan emik iaitu pendekatan
dari kaca penduduk atau dalam konteks budaya yang dikaji.
Teori
ini menganggap bahawa budaya tidak wujud di luar lingkungan individu malah
budaya itu berkisar pada interpretasi individu terhadap kejadian dan perkara
yang berlaku dan wujud di sekeliling.
SIMBOLIK PAKAIAN CARA MELAYU
Menurut
Geerts, simbol ialah model kepada kenyataan. Ia memberi penererangan dan
bimbingan tentang bagaimana menyatukan kenyataan. Makna dibahagikan kepada tiga
kategori iaitu unsur dasar, unsur konvensional dan makna intrinsik. Makna
pertama merujuk kepada fakta dan ekspresional seperti warna, makna konvensional
dilihat melalui imej dan gubahannya dan makna intrinstik merujuk kepada makna simbolik.
Simbolik
merujuk kepada bentuk, lambang, imej, cerita, alegori dan motif. Inilah unsur-unsur
asas yang berfungsi sebagai perkataan yang bermaksud figurasi dengan
berbagai-bagai makna (Ismail 1980,20). Di samping sebagai maksud literal atau
utama yang menyaran fungsi gunaan (Hodder),yang membawa makna dasar semulajadi
kepada gambaran atau motif. Ini merujuk bahawa simbolik itu merupakan sudut
pandangan kedua yang tidak dapat dilihat tetapi hanya difahami.
Makna
yang ingin diketengahkan ialah makna intrinsik. Makna ini dalam pakaian Melayu
memperlihatakan simbol kebesaran bangsa, kekuasaan, pangkat, status-darjat,
agama dan falsafah. Contohnya, antara orang kaya dengan miskin, beza antara
rakyat biasa dan raja, beza antara yang dara dan janda. Kesemuanya dapat diketahui
melalui cara pemakaian dan pakaian tradisional Melayu memang tidak lari dari
symbol-simbol ini.
SIMBOLIK
KAIN
Kain berfungsi sebagai
sarung. Namun begitu, apabila ia digayakan, kain tersebut telah mempunyai makna
tersendiri.:
KAIN BATIK
Kepala
kain batik dalam masyarakat melayu menggambarkan status seseorang, sama ada
anak dara, sudah berkahwin mahu pun seorang janda. Kepala kain yang diletakkan
di bahagian hadapan bermaksud pemakai masih anak dara, kepala kain yang
diletakkan di bahagian belakang membawa maksud pemakainya sudah berkahwin dan
wanita yang meletakkan kepala kain di sisi, sama ada kiri atau kanan membawa
maksud pemakai adalah berstatus janda.
·
KAIN SONGKET
Kain
songket satu ketika dahulu dipakai dalam upacara tertentu seperti keagamaan,
perkahwinan dan beberapa adat lain yang menunjukkan kain sonngket tidak boleh
dipakai sembarangan. Kain songket juga membezakan status seperti pegawai
kerajaan, golongan bangsawan dan rakyat biasa. Motif-motif yang digunakan juga
menjadi perlambangan kebesaran dan keagungan.
SIMBOLIK
IKAT KEPALA
Ikat
kepala dikenali juga dengan nama bulang hulu, setangan kepala, tanjak, semutar
dan destar. Ikat kepala ini bukan hanya sebagai hiasan tetapi juga mempunyai
nilai simbolik dengan makna yang tersendiri. Ia menjadi pakaian budaya yang
penting contohnya dalam adat intiadat penganugerahan.
Dalam
konteks budaya tradisi, orang biasa dilarang bertengkolok dan berbaju sarung
kecuali setelah dianugerahkan oleh raja. Destar, tanjak atau tengkolok
merupakan simbol budaya yang melambangkan masyarakat yang berlembaga, ada
keturunan bermaruah dan dipakai ditempat dan pada masa yang sesuai dengan
bentuk dan gayanya. Tengkolok juga merupakan sesuatu yang sama tarafnya dengan
mahkota yang merupakan simbol kebesaran kerajaan masa lampau. Semua rakyat
jelata bertengkolok apabila kurnia itu diterima daripada raja.
Bentuk
ikatan, jenis kain dan motif hias seperti bunga dikarang gajah menggulung,
bunga cina tiga warna berkunci bunga dikarang dan teluk rantau berdestar
pelangi dikaitkan dengan semangat (ritual). Bentuk dan gaya memberikan kekuatan
kepada pemakainya. Hal ini dikatakan dalam teks sastera. Ikatan “dendam tak
sudah” diperikan sebagai simbol tengkolok DYMM Seri Paduka Baginda Yang
dipertuan Agong hari ini dan ia mula dipakai sejak Tuanku Abd. Rahman Ibni
Al-Marhum Tuanku Muhamad ketika ditabakan sebagai raja yang pertama. Menurut
Kajian Mubin Sheppard, hala pucuk kanan dan hujung simpul di atas telinga kiri
khusus untuk kerabat diraja atau mereka yang telah diberikan anugerah gelaran
seperti Bendahara (Menteri Besar). Setiap ikatan dikekalkan dengan jawatan
mereka seperti ikat bendahara, ikat temenggung, ikat laksamana, ikat
syahbandar, ikat Datuk Setia dan ikat anak orang baik-baik. Pucuk di kiri dan
simpul di telinga kanan ialah untuk orang kebanyakan dan simpul di belakang
adalah simbol kepahlawanan. Simbolik pemakaian tengkolok juga dapat diketahui
melalui bahan dan reka corak kain iaitu warna dan motif hiasnya.
SIMBOLIK
IKAT PINGGANG
Fungsi
utama ikatan dipinggang adalah untuk mengemaskini ikatan kain, mengetatkan
bahagian pinggang dan kain pembebat perut. Namum begitu, golongan tradisi agung
menggunakan ikat pinggang sebagai simbol “pakaian kerajaan” yang digunakan
dalam upacara penganugerahan kepada bendahara.
Penggunaan
kain cindai sebagai pengikat pinggang mempunyai simbol ritual yang mempunyai
makna seperti kesaktian, dan memberi perlindunagn kepada pemakainya. Perubahan
warna kain cindai yang membawa unsure alam juga turut memberi makna khusus
iaitu perubahan cuaca. Ikat pinggang juga melambangkan kehebatan status raja
atau pembesarnya seperti penggunaan benang emas atau kesaktian yang dapat
dilihat melalui motif yang digunakan seperti tulisan khat, ayat Al-Quran dan
doa-doa besar. Jika ikat pinggang bersuji air emas adalah yang dikurniakan raja
kepada pembesar.
Ikat
pinggang juga berkait dengan pending yang mencerminkan kemewahan dan kebesaran.
Kelangsungan simbolisme dapat dilihat pada pakaian rasmi DYMM Seri Paduka
Baginda Yang Dipertuan Agong yang menggunakan hiasan batu permata dan bahan
baldu bertekat benang emas dengan hiasan motif organik sebagai ikat pinggang.
SIMBOLIK
SEBAI/ SELEMPANG/ SELENDANG
Sebai,
selempang dan selendang menunjukkan pelbagai fungsi dalam masyarakat melayu.
Contohnya, selendang digunakan untuk menutup kepala manakala sebai dipakai di
leher dan juga bahu. Ia merupakan sebahagian daripada pakaian Melayu yang
mempunyai makna simbolik.
Walaupun
fungsi dan bentuknya hampir sama, iaitu kain kecil yang berbentuk memanjang
tetapi jenis dan bahan buataanta membezakan status si pemakai sehingga kan ia
menjadi simbol dalam istana. Bukan itu sahaja, fungsinya juga berbeza. Umumnya,
selendang adalah pakaian untuk wanita manakala seludang untuk lelaki. Seludang
dipakai menyilang di bahu mengarah ke sisi kiri atau kanan pinggang. Tetampan
pula di pakai oleh bentara adat atau “anak raja-raja yang tua” dan wali untuk
wali dan atau dayang istana. Tetampan yang di pakai terdapat dalam pelbagai
warna yang melambangkan jawatan yang berbeza. Contohnya, tetampan kuning yang
bertabir emas sampai ke tanagn dan berkida-kida sipakai oleh orang ynag membawa
congan. Tetampan kuning yang berkida-kida tidak bertabur di tepi dipakai oleh
gembala usungaan dan gembala lembing jabang. Manakala tetampan hijau bertepi
tabor atau tekat dipakai oleh Kepala Bugis (tekat penuh). Hijau dianggao lebih
rendah statusnya daripada simbol kerajaan iaitu kuning.
SIMBOLIK REKA CORAK
·
WARNA
Warna
merupakan sesuatu yang sangat memberi makna tersendiri apabilla dilihat dari
sudut hubungan masyarakat dan budaya. Warna merupakan penjelasan mengenai kelas
dan status sebagai bentuk komunikasi tanpa lisan. Levy-Bruhl yang mengkaji tentang
pemikiran primitive menyatakan bahawa simbol warna ialah fenomena yang wujud
sekian lama yang berlangsung sebagai sesuatu yang sangat berpengaruh dengan
upacara dan amalan mitos. Warna dalam karya primitif diperlukan sebagai sebagai
kepentingan simbolik.
Dalam
pakaian Melayu, seperti yang diketahui, warna utama “pakaian kerajaan” ialah kuning
atau emas. Tradisi ini berlangsung sejak zaman pemerintahan Sultan Mahmud.
Sultan Mahmud melarang warna kekuningan di pakai oleh orang kebanyakan. Adat
ini juga merupaka adat tradisi Hindu-Budhha.
Beberapa
jenis warna yang simbolik dapat dilihat melalui “persalinan persembahan” dalam
upacara seperti tamat berkaul di Istana Perak. Dalam upacara tersebut seperti
yang diceritakan dalam teks Melayu, terdapat tujuh warna asas yang digunakan
termasuklah warna payung yang melambangkan kebesaran.
Simbol
warna hitam adalah berbeza dengan warna putih dan kuning. Warna hitam adalah
lambang semangat pahlwan dan digunakan untuk baju perang. Simbol ini dapat
dilihat daripada pakaian perkahwinan putera Bugis-Riau . dalam upacara bersiram
tabal cara Melayu-Riau, telah
disyaratkan untuk para wanita memakai baju serba hitam dan tiada seorang yang
boleh memakai baju berwarna lain mahu pun memakai baju yang bercorak.
Warna
kain juga berubah mengikut perubahan cuaca. Cahaya juga diperikan dalam
pelbagai keadaan seperti embun, lembayung dan minyak. Citra alam ini dijadikan
bahan untuk mengindahkan kain di samping mengetengahkan simbol budaya. Apabila warna-warna ini dipakai, ia umpama
perubahan waktu dalam kehidupan. Sebagai contoh, embun berwarna gelap (subuh),
lembayung berwarna merah keungguan (siang) dan minyak berwarna emas (senja). Ia
membawa kesegaran sepanjang hayat.
Begitu
juga istilah kain pelangi yang berdasarkan kepada kecerahan warna atau kain
telepuk dengan bahan yang berwarna emas yang sesuai dalam tradisi agung. Ia
juga simbol kebesaran yang dipakai oleh orang-orang besar atau pengantin.
·
MOTIF
Motif
Pucuk Rebung
Motif tumbuhan yang utama ialah pucuk rebung
yang biasa terletak di bahagian kepala kain atau kaki kain. Pucuk rebung
mempunyai makna yang estetik dan simbolik dalam masyarakat Melayu, imej
gunungan pula sering dikaitkan dengan motif pucuk rebung.
Motif ini juga terlihat dalam reka bentuk
jenis tengkolok yang dapat dibezakan status pemakai melalui berapa lipatan atau
arah pucuk tersebut. Bentuk pucuk rebung
atau tiga segi dalam ikatan kepala melambangkan simbol kuasa atau anugerah
daripada raja.
Motif pucuk rebung yang digunakan pada kain
songket melambangkan harapan baik kerana ia merupakan pohon yang teguh dan
tidak mudah patah ketika angin kencang. Ini bermaksud si pemakai perlulah ada
sikap beruntung dan kuat dalam menjalani kehidupan.
Motif
Bunga
Motif bunga disusun dalam tekstil pakaian
Melayu seperti cindai, songket penuh, teluk berantai atau jong sarat yang hanya
boleh dipakai oleh raja. Simbol keagungan raja dibezakan melalui corak atau pun
susunan bunga . Namun begitu, ia juga bergantung kepada keinginan raja.
Jika dilihat motif bunga yang terdapat pada
kain seperti kain songket, motif bunga mawar. Melambangkan penawar kepada
malapetaka dan dipakaikan kepada bayi sebagai harapan kehidupan si anak yang
sentiasa dilindungi Tuhan.
Motif bunga tanjung melambangkan sifat ramah
tamah. Ia sering dipakai ketika rumah didatangi tamu.
Bunga Melati pula melambangkan kesucian,
keagungan dan sopan santun. Kain songket yang yang bermotif bunga melati ini
biasa dipakai oleh gadis yang berlum berkahwin.
Motif
Seni Khat
Antara kalimah yang selalu digunakan ialah Allah,
Bismillah, Muhammad s.a.w dan sering diletakkan di tengkolok, ikat pinggang dan
kain penutup jenazah. Baju raja yang berhias ayat Malbus al-afiah bermaksud
“pemakainya selalu berada dalam keadaan sihat walafiat.”
PENUTUP
Kehidupan masyarakat melayu mengandungi budaya-budaya
yang sebenarnya amat membawa makna simbolik dalam apa jua yang diamalkan sama
ada adat resam, upacara, cara berpakaian dan sebagainya. Ada juga makna
simbolik yang tersirat atas gabungan dua perkara seperti upacara dan pakaian.
Contohnya dalam adat pertabalan, perkahwinan dan adat melenggang perut.
Dalam adat melenggang perut, apa yang menarik ialah
penggunaan tujuh helai kain dengan jenis yang berbeza seperti kain batik, serasah,
cempa dan sebagainaya dengan warna kuning dan putih. Hal ini bertujuan untuk
memudahkan ketika proses kelahiran bayi. Tujuh sebagai angka bilangan kerap
yang dikaitkan dengan unsur alam seperti tujuh petala langit, dan tujuh petala
bumi. Upacara ini diamalkan oleh golongan tradisi agung (great tradition).
Namun begitu, makna-makna ini sudah tidak banyak lagi
didedahkan sebagai satu informasi yang perlu diketahui oleh generasi masa kini.
Hal ini perlu dititik beratkan oleh semua pihak agar tidak membiarkan adat kita
ditinggalkan dan adat luar diagung-agungkan bak kata pepatah “kera di hutan
disusukan, anak di rumah mati kelaparan.”
Kesimpulannya, masyarakat Melayu satu ketika dahulu amat
berpandangan jauh dan mengisi sesebuah adat itu penuh dengan sebab dan
munasabab dan bukan hanya makna dasar yang hanya dapat dilihat oleh mata kasar.
Jika makna tersebut dirungkai satu persatu, nescaya seri dalam budaya kita akan tampak lebih indah.
Dengan itu, adalah tugas kita sebagai generasi sekarang untuk mengekalkan
tradisi ini.
BIBLIOGRAFI
1. Siti
Zainon Ismail .(2006). Pakaian Cara
Melayu. Universiti Kebangsaan Malaysia:
Bangi,
Selangor.
2. Siti
Zainon Ismail.(1991). "konsep Pakaian Cara Melayu:
Satu Kajian Analisis
Budaya Benda” (published master
thesis). University of Malaya:Kuala Lumpur
No comments:
Post a Comment